مگستان خوروبیابانک

مگستان خوروبیابانک

با سلام خدمت کاربران محترم. شما نیز می توانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق پست الکترونیکی Samenrayan.khoor@gmail.com با ما در میان بگذارید. در ضمن نظر همه شما بزرگواران برای ما مهم و مورد احترام هست. منتظر نظرات و پیشنهادات شما عزیزان هستیم.
با تشکر فراوان.

طبقه بندی موضوعی

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۲۸ ق.ظ

۰

جشن سده در کویر خوروبیابانک

سه شنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۲۸ ق.ظ

مردم خوروبیابانک در گذشته در شامگاه پنجم بهمن برپشت بامهای بلند می رفتند و لحظه غروب آفتاب برگهای خشک نخل خرما را زیر ناودان آتش می‌زدند و به کوچه می انداختند و روی آن یک کوزه کهنه پرآب روانه می‌کردند. در میدان ها جوانان توده های آتش را برپا می کردند و شادی کنان از روی آن می پریدند.
هیزم ها از سه روز پیش از جشن در محوطه وسیعی آماده می شود و روز جشن مردم هیزم ها را به هم فشرده و به شکل برج به سر هم می نهند و از چندین سوی به این هیزم آتش بر می افروزند.
وقتی هیزم ها سوخت و شعله اش فرو نشست از این سوی آتش بدان سوی می پرند و به زبان محلی می گویند: "پنجه و پنج به نوری، صد به غله" یعنی 55 روز به نوروز و 100 روز تا به دست آمدن غله مانده است.
اهالی خوروبیابانک که پیرو دین اسلام هستند، جشن سده با بعنوان آئینی ملی و سنتی گرامی می دارند و بر این باورند که سرمای زمستان به همراه دود آتش برافروخته شده برای جشن سده از دیار و سرزمین آنها می رود و جای خود را به گرمای بهار و عید نوروز می دهد.

استاد حبیب یغمایی درباره جشن‌سده آورده است:
 در سالهای دهه ‌۱۳۲۴ خورشیدی دبستان در خور وجود‌ نداشت و مکتب ‌خانه‌ها‌ محل ِ‌درس‌ خواندن ‌بوده‌اند و دانش آموزان مکتب ‌خانه‌های گوناگون منطقه برای برگزاری هرچه بهتر و با‌شکوه ‌تر ِ جشنِ سده با یکدیگر مسابقه‌داشتند ‌و‌ هـر‌گروه می‌کوشیدند ‌که ‌مراسم‌ را بهتـر‌و‌ پر‌رونق ‌تر‌از‌ دیگر‌گروهها ‌برپا‌ نمایند.
 "به‌همین‌ مناسبت و دو سه‌روز پیش‌از جشن، دانش‌آموزان به صحرا می‌رفتند و از بوته‌های "ترخ"
 Terkh و "قیچ" Ghich پشته‌هایی گردآورده به دوش کشیده به دهکده می‌آوردیم.
البته بسیاری از دانش‌آموزان دارای چهار پایانی همچون استـر و اولاغ (خر) برای بارکشی بودند و می‌توانستند پشته‌های فراهم آمده را به وسیله آنها به دهکده بیاودند، اما از آنجایی که ارزش و اهمیت این جشن بخوبی نشان داده شود، می‌گفتند هر‌کسی باید خود بوته‌ بچیند و بر دوش بکشد و به دهکده بیاورد تا ثواب پاداش آنرا ببرد. بهمین سبب هم بچه‌ پولدارهای‌ دهکده نیز خود در این کار همگانی شرکت می‌جستند."

گفتنی است همه ساله در پنجم بهمن به یمن گرم شدن زمین، آغاز کشت و کار و رونق کشاورزی جشن ملی و باستانی سده در شهر خور برپا می شود. قدمت جشن سده به قبل از اسلام می رسد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی